Nesen braucu vilcienā Ogre- Rīga manā kupejā blakussēdētāja bija gados veca sieviete. Mana vieta bija apakšējā, viņas – augšējā, man viņas kļuva žēl, un es apmainījos, bet iznākums bija pavisam traks
Pēc apmaiņas es izgāju no kupejas, mazliet izstaipīju kājas, un, kad atgriezos, tad… maigi sakot, biju ļoti pārsteigta. Šī “vecā, vājā vecmāmiņa” bija paguvusi izvilkt manas somas no bagāžas kastes zem sēdekļa (kā viņa ar tām tika galā – manas mantas taču bija smagas!), iemeta tur savu kaut kādu sainīti. Pēc tam viņa teica: redz, viss – tā kā mēs esam apmainījušās, tad vieta zem apakšējā plaukta tagad pieder viņai, lai nesu somas uz trešā plaukta.
“Es necēlu nesaskaņas, bet arī nespēju pacelt somas uz augšu. Tās tā arī brauca uz grīdas. Tagad domāju: bet kā ir pareizi? Ja pasažieri ir apmainījušies, vai arī viņu bagāžai jāatrodas jaunajās vietās?” Šis atgadījums lika man painteresēties, pameklēt pasažieru vilcienu noteikumus.
Īsumā par apmaiņu
Es par to esmu jau daudz reižu runājusi, bet vēlreiz atgādināšu: Pasažieru pārvadāšanas noteikumi vispār neparedz apmaiņu. Noteikumi tieši nosaka: Piepilsētas un tālsatiksmes vilcienos pasažierim jāsēž tur, kur norādīts biļetē.
Gribi citu vietu? Esi tik laipns un nopērc papildu biļeti pie konduktora – ja ir nepārdotas. Tomēr Noteikumi apmaiņu neaizliedz – precīzāk, tā tur vienkārši nav minēta.
Attiecīgi stājas spēkā viens no vispārējiem tiesību principiem (tiem, kas nav pat fiksēti normatīvajos aktos, bet ir “likuma gars”): “Atļauts viss, kas nav tieši aizliegts ar likumu.” Ja divi pasažieri ir mierīgi vienojušies, un abi piekrīt apmainīties vietām, neviens viņiem netraucēs.
Kur jāatrodas bagāžai un rokas bagāžai
Tagad – par bagāžu un tām somām ar kravu, ko pasažieri ņem līdzi. Šeit jāņem vērā, ka bagāža var atrasties tikai vienā vietā – bagāžas vagonā vai nodalījumā (Noteikumu sadaļa). Jā, jāatceras slavenais dzejolis: “Dāma nodeva bagāžā dīvānu, čemodānu, somu…” Tas, ko pasažieri ved sev līdzi, tiek saukts par “rokas bagāžu”. Šķiet, sīkums, bet dažreiz nepareizi lietota termina dēļ pretenzija netiek apmierināta un nākas tiesāties, tāpēc es iesaku atcerēties šo terminu.
Lasi vēl: Šī šokolādes kūka ir kļuvusi ļoti populāra, turklāt tā ir lēta, sulīga un supergarda
Noteikumos paredzēts sekojošais: Priekšrocība izmantot apakšējo vietu (bagāžas kasti zem plaukta) ir pasažierim, kas brauc uz apakšējā plaukta.
Attiecīgi pasažierim uz augšējā plaukta ir tiesības ieņemt augšējo vietu (to pašu trešo plauktu). Ja vagonā nav paredzēts trešais plaukts rokas bagāžai, tad tiesības uz bagāžas kasti ir vienādas. Bet tas viss attiecas uz vietu atbilstoši biļetei. Un formāli brīvprātīga, bet Noteikumos neparedzēta apmaiņa neietekmē tiesības izmantot bagāžas kasti.
Formāli pasažierei bija visas tiesības izsaukt konduktoru un pieprasīt, lai gados vecā blakussēdētāja savu rokas bagāžu noliktu augšā, nevis izmestu somas no apakšējā plaukta. Rokas bagāžas novietošana uz grīdas ir atļauta (lai gan Noteikumi prasa, lai tā atrastos tam konstruktīvi paredzētās vietās), bet tikai ar nosacījumu, ka tā netraucē citiem pasažieriem .
1. Bezmaksas Bagāža (Rokas Bagāža)
Pasažierim ir tiesības bez maksas pārvadāt vieglu, pārnēsājamu bagāžu (rokas bagāžu), ja tā atbilst šādiem kritērijiem:
Izmērs: Nepārsniedz 60 x 40 x 20 cm (garums, platums, augstums).
Svars: Nepārsniedz 20 kg.
2. Bagāža par Maksu (Virs normu)
Bagāža, kas pārsniedz iepriekš minētos bezmaksas izmērus un/vai svaru, tiek pārvadāta par maksu, un tās pārvadāšanai ir jāiegādājas bagāžas biļete. Lielākā pieļaujamā bagāža par maksu: Izmēru summa (garums + platums + augstums) nedrīkst pārsniegt 200 cm.
Svars nedrīkst pārsniegt 35 kg.
3. Novietošana un Aizliegumi
Galvenais princips ir tāds, ka bagāža nedrīkst traucēt citiem pasažieriem un ir jānovieto tam paredzētajās vietās. Novietošana: Bagāžu novieto tai paredzētajos plauktos vai zem priekšā esošā sēdekļa.
Aizliegumi: Bagāžu nedrīkst novietot pasažieriem paredzētā vietā, ejās starp sēdvietām, gaiteņos vai vagonu pārejas laukumos (vējtveros).
Aizliegts pārvadāt lietas vai vielas, kas var nodarīt kaitējumu citiem pasažieriem, to bagāžai vai vilcienam (piemēram, viegli uzliesmojošas vai toksiskas vielas).
4. Īpašas Bagāžas Vienības
Dažas lietas tiek pārvadātas bez maksas vai ir atļautas, pat ja to viens izmērs pārsniedz 60x40x20 cm: Bez maksas: Kruķi, bērnu ratiņi (ja tajos ir bērns), personu ar apliecību.
Atļautas par maksu (vai īpašos gadījumos bez maksas): Velosipēdi tiek pārvadāti par maksu, un tiem jāiegādājas bagāžas biļete. Tie jānovieto tam paredzētajos turētājos vai vietā, kur tie netraucē citiem pasažieriem.
Citi nestandarta priekšmeti (piemēram, slēpes, makšķeres, ragaviņas) parasti ir atļauti bez maksas, ja to atļauj vilciena tehniskās iespējas un ja tie netraucē citiem pasažieriem.
5. Līgumsods
Par virsnormas bagāžas un dzīvnieku (kas arī tiek pārvadāti pēc noteikumiem) neapmaksātu pārvadāšanu pārvadātājs ir tiesīgs piemērot līgumsodu.
Tāpēc, ja izmestās somas no bagāžas kastes radīja neērtības braukšanai, var vērsties pie konduktora un pieprasīt, lai viņš ietekmētu blakussēdētāju kupejā. Taču, starp citu, konduktors nav spiests palīdzēt ar somu pacelšanu uz trešā plaukta.
Viņa pienākumos ietilpst palīdzība tikai iekāpšanas vai izkāpšanas laikā no vagona, kad viņam jāpalīdz pasažieriem ātrāk pacelt mantas tamburā vai novietot tās uz platformas, bet līdz kupejai vai no kupejas līdz tamburam somas un čemodānus viņiem jānes pašiem, un pašiem par tiem jārūpējas brauciena laikā. Tā lūk. Ceru, ka mana pieredze jums palīdzēs līdzīgā situācijā. Kundzīte gan man trāpījās ietiepīga, bet nu mācība man būs.











